dinsdag 10 maart 2015

Eerste stappen

Een veganistisch dieet bevat op geen enkele manier iets wat van dieren afkomstig is. Dit, omdat dieren niet alleen lijden als ze geslacht worden, maar er ook op andere momenten op een vervelende manier misbruik van ze wordt gemaakt. Zelfs voor eieren waar 'biologisch' op staat is het vaak nog moeilijk om te zeggen hoe vrij deze kippen eigenlijk zijn geweest. 'Vrije uitloop' betekent vaak niet hetzelfde als wat er geïllustreerd staat op de verpakking, het is een stuk minder prettig. En om koeien te melken moeten zij eerst jongen krijgen, wat natuurlijk als logisch gevolg heeft dat de melkproductie op gang komt in het lichaam van de koe. Alleen is deze melk bedoeld voor haar kalf, wat vrijwel meteen bij haar wordt weggehaald. Kortom, het gaat er niet allemaal even gezellig aan toe.

Tot nu toe valt het erg mee; ik eet al vrij veel groenten en weet al een flink aantal jaren hoe je iets simpels moet koken. En ik merk dat dat echt uit maakt, niet iedereen vind het een prettig idee om zelf iets klaar te maken zonder 3-stappen plan.

Maar nu dus zonder melk- en eiproducten. Het viel me meteen al op dat een aantal van mijn favoriete vleesvervangers ook zuivel bevatten, dat was dus mooi balen. In mijn hoofd vatte ik het plan al op om ze eens een mail te sturen met de vraag of dit nou echt noodzakelijk is voor hun product. Nu dus tofu, wat natuurlijk ook prima is.

Ik merkte al langer dat er veel voedingsmiddelen worden verkocht waarvan ik niet begrijp wat sommige ingrediënten in het product doen. Ik kwam er bijvoorbeeld (tot mijn grote schrik) pas ongeveer anderhalf jaar geleden achter dat in veel boemboe-mengsels garnalenpoeder zit. Ik werd een beetje boos op mezelf dat ik dit niet eerder had gezien, maar ik werd ook een beetje boos op Conimex; waarom moet dat er in? Wie proeft zoiets nou? Er zit al zo'n bom van kruiden in dat je van dat beetje garnaal toch niets meer merkt?

2 opmerkingen:

  1. Tof dat je een blog begonnen bent!
    Wat de vleesvervangers betreft, er zijn meer opties dan je misschien denkt. Sowieso zijn er bij biowinkels heel veel vegan burgers en dergelijke, maar ook in de supermarkt is er best wel wat. Bij AH bijvoorbeeld Teriyaki stukjes en de producten van Proviand, en bij Jumbo een aantal producten van de Vegetarische Slager en Vivera We Love Nature. Vegetarisch gehakt is ook bijna altijd vegan (alleen die van Quorn niet).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je toffe reactie! Goed om te weten, ik ga er op letten. :)

      Verwijderen